Kvinnedagen 2019: 10 gründerkvinner som inspirerer oss

Ifølge FN er kvinner underrepresentert i vitenskaps- og teknologisektoren, ingeniørfag, matematikk og design. Dette ser man også innenfor entreprenørskap og innovasjon, hvor antall kvinnelige gründere er lavt verden over. Tall fra SSB viser at kun 38% av gründere i Norge er kvinner. Med så få kvinner representert ser man ofte at nye bedrifter og oppfinnelser mangler et tilstrekkelig kjønnsperspektiv. Siden vi i dag markerer den internasjonale kvinnedagen, som i år har fokus på nettopp innovasjon og likestilling, vil vi i Too Good To Go trekke frem åtte bedrifter med kvinner i spissen som ikke har bare har startet sin egen bedrift, men som også gjør noe bra for miljøet. Hurra!


SOPHIE WIIK

Sophie Wiik har alltid hatt en lidenskap for miljø, gjenbruk og sist men ikke minst, matsvinnproblematikken. Matsvinn er et stort miljø- og ressursproblem. Hele ⅓ av maten som produseres går rett i søpla. Det er helt hårreisende å tenke på når mat er så ressurskrevende å produsere og når mer enn 800 millioner mennesker sulter i verden. For å være med på å endre folks holdninger til mat, startet hun i 2016 bedriften Too Good To Go Norge AS. Too Good To Go er både en holdningskampanje og et verktøy for å redusere matsvinn. Gjennom appen vår kobles spisesteder som har mat til over sammen med forbrukere som ønsker å redde den. Slik havner maten i magen og ikke i søpla!


METTE NYGÅRD HAVRE

Mette Nygård Havre står bak folkebevegelsen Spis opp maten. Hun reiser rundt i landet og motiverer folk i alle aldre til å bli matreddere. En spesiell hendelse som er verdt å nevne er at hun i fjor var med på å få Q-meieriene til å endre sin datomerking fra BEST FØR til BEST FØR, MEN IKKE DÅRLIG ETTER. Denne endringen inspirerte mange, og i dag bruker flere produsenter lignende datomerking. Tidligere i år ga hun også ut ei bok fylt med restematoppskrifter, tips og triks for å redusere matsvinnet i hjemmet. Følg Spis opp maten og bli en matredder du også!


SIGRUN SYVERUD

Ved å kombinere sin lidenskap for stil, bærekraft og teknologi, startet Sigrun Syverud FJONG i 2016. FJONG er en digital plattform hvor du enkelt kan leie fine klær til en rimelig pris. Tekstilindustrien er en av verdens mest forurensende, og det høye klesforbruket til nordmenn er langt fra bærekraftig. Gjennom FJONG får du tilgang til et større, grønnere og mer spennende klesskap, uten å måtte kjøpe noe nytt!


HEIDI RØNEID & SYNNE HEWITT

Heidi Røneid og Synne Hewitt startet Oslo Vegetarfestival i 2010. De hadde begge savnet en vegetarisk matfestival og hadde et ønske om å skape en møteplass hvor folk kunne oppleve hvor mye vegetarverdenen har å by på. Første festival ble holdt i 2010 og allerede da kom det over 1000 besøkende. Interessen for vegetarmat øker stadig og i 2018 var 6400 mennesker innom. Å spise mer plantebasert er et av de aller mest effektive tiltakene vi kan gjøre for miljøet, fordi plantebasert mat er mindre ressurskrevende å produsere enn kjøtt, egg og meieriprodukter. En tur innom Oslo Vegetarfestival vil garantert inspirere deg til å spise grønnere!


CHARLOTTE ASCHIM

I desember 2017 startet Charlotte Aschim bedriften TotalCTRL. TotalCTRL tilbyr et teknologisk hjelpemiddel for å redusere matsvinn gjennom hele verdikjeden. Gjennom appen får du, både som forbruker og forhandler, full kontroll over utløpsdato på varene dine, tidsforbruk og budsjetter, samt en enkel måte å tilrettelegge for bevisste forbrukerbeslutninger. TotalCTRL hjelper deg eller bedriften din å spare penger, ressurser og miljøet!


INGVILL KEROB

Med bedriften Repairable vil gründer Ingvill Kerob gjøre det like enkelt å ta vare på det du har som å kjøpe nytt. Idéen fikk hun da hun så at tiden ikke strakk til for å lappe på og reparere ødelagte klær til barna sine. Repairable er opptatt av bærekraft og samarbeider med kvalitetsgodkjente skreddere, skomakere og buntmakere med egen systue i ditt lokalområde. Reparer - ikke kast! 


INGVILD ENDRESEN

Ingvild Endresen fikk ideen til BeeOrganic i 2014. Det hele startet med et ønske om å inspirere flere til å ta steget mot en grønnere hverdag - og et lite lager i kjellerboden hjemme. Nå har BeeOrganic blitt til en suksessrik nettbutikk med sterk fokus på miljø, økologi og rettferdig handel. Her kan du kjøpe produkter som gjør det lettere å leve miljøvennlig, avfallsfritt og plastfritt!


TAMARA SINGER & ANGELITA ERIKSEN

Tang og tare er en bærekraftig og lite utnyttet ressurs som er proppfull av næringsrike vitaminer og mineraler. Tamara Singer og Angelita Eriksen så potensialet og startet i 2016 bedriften Lofoten Seaweed Company. Produktene deres er svært ettertraktet i matbransjen, og på kundelisten deres finner du både Hurtigruten og den prestisjefulle restauranten Maemo. De har fem produkter som selges via nettbutikken og 40 forhandlere rundt omkring i Norge. Damene i Lofoten Seaweed Company er opptatt av bærekraft og mener fremtidens mat ligger i havet!


Hanne Johansen
Matredder og kommunikasjonsrådgiver