Matredding belønnes med Oslo Innovation Award

Under åpningen av Oslo Innovation Week 2019 mottok Too Good To Go den gjeve Oslo Innovation Award. Prisen gis til vekstselskap som kan vise til en bærekraftig forretningsmodell samtidig som de løser et samfunnsproblem. Men vi hadde jo aldri klart dette uten at dere reddet mat. Så tusen takk – denne prisen deler vi med alle matreddere!

Siden oppstarten i 2016 har det skjedd mye, og vi har nå verdens største nettbaserte markedsplass for overskuddsmat med over 30 000 samarbeidspartnere og over 15 millioner brukere. Too Good To Go er nå tilstede i 13 land og har sørget for at over 20 millioner måltider har blitt reddet fra å havne i søpla – og slik spart kloden for over 52 000 tonn med CO2-utslipp. I Norge har 1700 butikker og 850 000 nordmenn sammen reddet over 2,2 millioner porsjoner med overskuddsmat.

Daglig leder i Too Good To Go Norge, Ann Kristin Raknes Pfründer, tok imot prisen under åpningssermonien i Oslo rådhus.

– Det er en ære å motta denne anerkjennelsen for vår evne til å gjennomføre veksttrategien vår samtidig som vi bidrar til å løse et stort miljøproblem – matsvinn. Vår ambisjon er å redde enda mer mat fremover ved å fortsette å vokse i markedene vi allerede er i, raskt finne veien til nye markeder og stadig lete etter nye løsninger for å redusere matsvinnet. Alt dette med hjelp fra våre fantastiske matreddere - både samarbeidspartnere og brukere, sa Ann-Kristin fra scenen.

Foto: Gorm K. Gaare


– Vi ser at villigheten til å ta miljøvennlige valg i hverdagen er stor, både hos folk og bedrifter, når det blir gjort enkelt, tilgjengelig og gøy

Tidligere mottakere av Oslo Innovation Award inkluderer blant annet Schibsted, Snøhetta, Kahoot!, og nå sist, Otovo. Prisen deles ut til bedrifter som løser reelle samfunnsproblemer, samtidig som de viser en evne til rask vekst.

Juryens begrunnelse

Juryleder Per L. Saxegaard leste opp følgende begrunnelse før vinneren ble annonsert:

The 2019 Oslo Innovation Award winner has demonstrated strong businessworthy abilities, impacting society in a good way and showing that it’s possible to create scalable business solutions with a higher purpose.

The winner has grown very strongly since the launch in Copenhagen in 2016, and are now present in 13 markets with a team of more than 400 people, all working towards fighting one of the biggest sustainability problems of our times: Food waste.

It is assumed that 1/3 of food produced is wasted, contributing to 8 percent of total global greenhouse gas emissions. Reducing food waste is regarded as one of the important initiatives we all can do to reverse global warming.

Across the value chain and across borders, the issue of food waste is complex and hard to fix. The company has developed a very smart business model to tackle a very serious environmental issue and is set save a total of 100 million meals from being wasted in 2020.

By creating a new market for surplus food, the company is ensuring that more food gets eaten, making businesses and consumers winners in the process.

Magnus Brune
Matredder og kommunikasjonsmedarbeider