Tid for å prøve seg på surdeig?

2 months ago

Surdeig har vært et hett tema de siste årene og gjerne noe mange forbinder med hobbykokker som bruker MYE av sin fritid på kjøkkenet. Det gjør surdeig litt skummelt for mange, har du egentlig ferdighetene som skal til for å bake et surdeigsbrød?

Ja, det har du. Surdeig krever nemlig ikke så mye fra deg, annet enn tålmodigheten din!

Hvis du er glad i smaken av ferskt brød og annen bakst, vil surdeig være en god investering av tiden din. Ikke bare gir den lang holdbarhet og byr på et rikt næringsinnhold, den er snill mot magen og flere mener surdeig hever smaken! I tillegg har den en lang historie og kultur bak seg som det kan være spennende å lære mer om! Visste du at surdeig var den opprinnelige metoden for brødbaking? Og at vi kan finne egyptiske tegninger som viser baking med surdeig?

Surdeigen spredte seg fra egypterne til antikke Hellas og videre til Romerriket. Norske vikinger var opptatt av holdbarhet og derav flittige spisere av surdeigsbrød på sine tokter! Her kan vi altså mate både magen og nysgjerrigheten vår gjennom surdeig. Derfor er det kanskje ikke så farlig at det tar 7 dager før surdeigen er klar for bruk? Finn fram til din indre viking i ditt eget kjøkken og kom i gang med surdeig allerede i dag!

Hva er surdeig?

Surdeig er en blanding av mel og vann som med tiden starter en naturlig gjæring. Vi kan kalle surdeig for den opprinnelige gjæren. På samme måte som vi bruker de ferdige pakkene med gjær i dag, brukte man surdeig før. I motsetning til den vanlige gjæren som fås kjøpt i butikken, inneholder surdeig ca. 100 ganger så mye melkesyre! Dette gir den karakteristiske smaken, og jo mer surdeig du bruker, jo syrligere blir smaken. Surdeigen senker PH-verdien og binder vannet, så man får et ekstra saftig resultat. Om man er flink til å ta vare på surdeigen (mate den med mel og vann én gang i uken) kan den brukes i mange år! Derfor kan surdeig ikke bare heve smaken, men også være bærekraftig!

Oppskrift på surdeig hentet fra Morshjembakte:

Du trenger:
- 500 gram hvetemel
- 5 dl kaldt vann
- 1 stk eple

Dag 1:
Bland 100 gram kaldt vann med 100 gram hvetemel i en bolle, og legg i skallet fra 1 eple. Dekk med plast og la stå i 2 dager og ta ut epleskallet.

Dag 3:
100 gram hvetemel og 100 gram kaldt vann blandes sammen med 50 gram av deigen du lagde dag 1. Rør godt sammen. La deigen stå tildekket til neste dag.

Dag 4:
100 gram hvetemel og 100 gram kaldt vann blandes sammen med 50 gram av deigen fra dag 3. Rør godt sammen. La deigen stå tildekket til neste dag.

Dag 5:
100 gram hvetemel og 100 gram kaldt vann blandes sammen med 50 gram av deigen fra dag 4. Rør godt sammen. La deigen stå tildekket til neste dag.

Dag 6:
100 gram hvetemel og 100 gram kaldt vann blandes sammen med 50 gram av deigen fra dag 5. Rør godt sammen. La stå tildekket til neste dag.

Dag 7:
NÅ er surdeigen klar!

Så, hva skal du lage av surdeigen?
Internett florerer av oppskrifter med surdeig som du kan prøve deg på. Hva med et hjemmebakt grovbrød? Eller kanelsnurrer om du føler for noe søtt? Ingenting smaker vel bedre en nystekt foccacia til salaten? Eller kanskje det blir surdeigspizza til middag? Ikke kast slappe gulrøtter, bruk dem til et saftig gulrotsbrød eller kake!

Og husk! Frys ned det du ikke rekker å spise opp i tide. Eventuelt kan litt vann på baksten og en liten tur i ovnen få det til å smake som nystekt igjen, eller du kan benytte deg av flere gode tips fra brød og korn om hvordan du kan bruke tørt brød!


PS: Å ha en surdeigstarter er perfekt motivasjon til å bruke opp matvarer. For eksempel bananbrød, eplekake, eller påleggsrester som fyll på surdeigspizzaen! 

Benedicte Randers
Matredder

Last ned appen

Last ned appen og bli med i kampen mot matsvinn i dag! Last ned til iPhone eller Android.

App Store
Google Play