Benedictes #SnackHacks

Jeg elsker å lage mat, prøve nye oppskrifter og virkelig utnytte råvarene. Og jeg har særlig forkjærlighet for sprø mat, eksempelvis chips, noe jeg unner meg (med god samvittighet) en lørdag i ny og ne. Her om dagen fikk jeg skikkelig cravings på chips, men fordi jeg kjenner meg selv, samt mine begrensninger, har jeg sjeldent en chipspose tilgjengelig. Desperat etter salt og sprø potetsmak fant jeg noe potetskall fra middagen i går. Jeg googlet meg fram til om det gikk an å steke disse i ovnen og få noe smakfullt, en form for chips-erstatning.

Inne i “googlejungelen” kom jeg over en kjempeenkel oppskrift:

- Potetskall

- Krydder etter smak

- Midt i ovnen på 200 grader

- Steketid: 10-15 minutter


Hva søren? For en SNACK HACK! Hvorfor har jeg ikke prøvd dette før? Det smakte jo himmelsk! Jeg fikk brukt hele poteten, pluss all den gode næringen potetskallet har, chips som er snill mot kroppen min og naturen vår!

Denne oppdagelsen vekket noe i meg. Jeg har lenge laget deilige grønnsaksmos av stilker og grønt, som har sett grønnere dager. Eller laget bananlapper av brune bananer, smoothies av myk frukt osv. 

Men hva annet av matbiter som jeg vanligvis kaster under matlaging kan brukes til noe godt eller nyttig som jeg ikke har lest eller blitt fortalt hundre ganger før? Når jeg først engasjeres av noe, blir jeg oppslukt. Så den siste tiden har dette blitt mitt lille prosjekt hjemme og søkehistorikken min blomstrer av råvarer jeg ikke bruker alt av i matlagingen. Stadig kommer jeg over interessante oppskrifter og bruksområder jeg ikke har tenkt på!

Visste du for eksempel at fugler spiser eggeskall?

De trenger kalsium de også! Bare pass på at de er skikkelig knust og bland det inn med fuglefrøene. Spiser du ikke egg, men trenger noe som kompenserer i matlagingen? Bruk kikertvannet du vanligvis ville helt ut i vasken. Den harde parmesan-skalken som ofte blir igjen, hiv den oppi suppen mens den koker og få et smaksløft! Blomkålbladene kan tilberedes og brukes på samme måte som stekt kål, romanosalatens kjerne kan sprøstekes og serveres med smaker du liker. For eksempel med revet ost og stekte nøtter!

Teposer kan brukes for å fjerne det vanskelige fettet under oppvask, om du vil dyrke din egen te, tørk og oppbevar appelsin- og epleskall! Og siden vi først er inne på skall..Når sommeren kommer elsker jeg å spise vannmelon, men i år skal jeg spare på den gule kanten av skallet og lage smakfulle syltede godbiter!

I skrivende stund kommer jeg på at jeg har noen tørre tortillalefser etter helgens taco som jeg ikke ønsker å gi til søppelbøtta.. Nei salt-cravingen begynner å melde seg igjen og da passer det jo utmerket å steke dem i biter til tortilla-chips. Så får jeg brukt opp den halve flasken med salsa også, den er jo perfekt egnet til dip;)


Benedicte Randers
Matredder