Sammen kan vi få ned brødsvinnet i butikkene!

40 millioner brød kastes hvert år i norske butikker – over 100 000 hver dag! Butikkene begrunner det gjerne med at kundene krever ferske brød til alle døgnets tider. For når butikkene er fulle av brød rett før stengetid, betyr det at mange av dem blir til overs når butikken låser dørene. 

Vi som jobber med matsvinn hver dag, ser hvordan stadig flere engasjerer seg og ønsker å bidra til at det kastes mindre mat. For eksempel legger tusenvis av nordmenn ut på redningsaksjon for å redde overskuddsmat fra butikker og spisesteder gjennom appen vår hver eneste dag, og hele 64 % av befolkningen oppgir at de har endret vaner for å redusere matsvinnet det siste året. Kanskje du er en av dem?

Gjennom samarbeidet vårt med mat- og serveringsbransjen vet vi at de også har et sterkt ønske om å redusere svinnet. Mange har allerede innført gode tiltak for å kaste færre brød, som å selge gårsdagens brød til redusert pris eller redde overskuddsbrød gjennom donasjoner og/eller Too Good To Go. Noen forteller oss også at de har begynt å bestille eller bake færre brød, og da blir vi skikkelig glade.

Når butikkene er fulle av brød rett før stengetid, betyr det at mange av dem blir til overs når butikken låser dørene.

Men dessverre er det sånn at mange fremdeles baker eller bestiller for mange brød, for å være sikre på å ha et godt utvalg helt til siste minutt av åpningstiden. Grunnen som oppgis er at vi kunder ønsker dette, og at vi heller vil handle et annet sted hvis vi ikke kan velge og vrake blant ulike brød hele dagen. Vi forstår veldig godt at butikkene ikke vil miste kundene sine, men synes det høres litt rart ut at så mange av oss krever fulle brødhyller ved stengetid, når vi samtidig oppgir at vi ønsker å redusere matsvinnet. Kanskje denne påstanden rett og slett er basert på en misforståelse? At vi ikke hadde krevd fulle hyller om vi ble minnet på at det skaper matsvinn?

«Redd en singel banan»-skiltene som stadig oftere dukker opp i butikker er et glimrende eksempel på hvordan bedre kommunikasjon mellom utsalgssteder og kunder kan bidra til at vi sammen reduserer svinnet. En liten påminnelse er ofte alt vi trenger for å ta gode valg – i dette tilfelle å velge de enslige bananene som oftere blir liggende og til slutt må kastes. Dette kan overføres til brødhyllene!

Mange butikker og bakerier har allerede innført gode tiltak for å kaste færre av brødene som er til overs. Men det aller beste er jo om det ikke blir så mange brød til overs i utgangspunktet.

Vi vil oppfordre butikkene og bakeriene til å fortelle kundene sine at hyllene ikke er fulle på slutten av dagen fordi de vil redusere matsvinnet. Vi tror de fleste kunder hadde syntes det var et ordentlig bra tiltak! Samtidig kan man benytte anledningen til å tipse om hvor i butikken vi finner halvstekte brød eller frosne rundstykker som alternativer. 

Men til sist er det opp til oss kunder å vise at vi heier på alle tiltak som reduserer matsvinn, og at vi derfor ikke krever et stort utvalg av brød når vi er innom rett før stengetid. Tvert imot: La oss kreve tomme hyller når dørene låses!

Ps: Har du hørt om returordningene for bakevarer? 
Dette er ordninger der leverandørene dekker hele eller deler av innkjøpskostnaden ved retur av usolgte varer, for å sikre fulle hyller på utsalgsstedene. Gjennom samtaler med samarbeidspartnerne våre ser vi at disse ordningene er med på å skape brødsvinn. Mange føler seg litt fanget i et systemet der bruk av returordningen lønner seg, og flere bakerier påpeker selv at returordningen er moden for endring. Derfor er dette også noe vi jobber med. Les mer om dette her

Hanne Johansen
Matredder og kommunikasjonsrådgiver